Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
16 maja 2025

Prestiżowa nagroda 2025 Better Project Award dla technologii „Tri-gen” Toyoty i FuelCell Energy

Innowacyjna technologia „Tri-gen” opracowana wspólnie przez Toyota Motor North America (TMNA) i FuelCell Energy zdobyła prestiżową nagrodę 2025 Better Project Award. To wyjątkowe wyróżnienie przyznawane przez amerykański Departament Energii trafia do inicjatyw pionierskich w dziedzinie efektywności energetycznej, zmniejszania zużycia wody oraz minimalizacji ilości odpadów.

System „Tri-gen” funkcjonuje obecnie w centrum logistycznym koncernu zlokalizowanym w Long Beach. To pierwszy na skalę światową port logistyczny o zerowej emisji wytwarzający trzy zasadnicze komponenty niezbędne dla działalności Toyota Logistics Services: energię elektryczną, ekologicznie czysty wodór oraz wodę użytkową – wszystkie pochodzące z miejscowych, odnawialnych źródeł. Kompleks, oficjalnie uruchomiony w maju zeszłego roku, powstał na mocy dwudziestoletniej umowy podpisanej między TMNA i FuelCell Energy.

Jason Few, prezes i CEO FuelCell Energy, powiedział: „Tri-gen to dowód na to, jak nowoczesna technologia może wspierać firmy w realizacji celów biznesowych i środowiskowych jednocześnie. Nasza współpraca z Toyotą pokazuje, że innowacje mogą być zarówno praktyczne, jak i transformacyjne. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać port Long Beach w działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska”.

Wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i regulacji w Toyota Motor North America Tom Stricker dodaje: „Tri-gen to coś więcej niż technologia – to realne rozwiązanie na rzecz czystszej przyszłości. Nagroda Departamentu Energii to dowód na skalę i skuteczność tego projektu. Dzięki platformie FuelCell Energy realizujemy kilka naszych celów środowiskowych jednocześnie, tworząc model, który może stać się wzorem dla innych”.

Centrum Toyoty z bezemisyjną logistyką

Port logistyczny w Long Beach wykorzystujący technologię „Tri-gen” ustanawia nowe wzorce w obszarach efektywności energetycznej, ograniczania zużycia wody i minimalizacji odpadów. W innowacyjnym procesie biogaz pochodzący z kalifornijskiej oczyszczalni ścieków przekształcany jest w ekologiczną energię. Cały elektrochemiczny cykl umożliwia produkcję nawet 2,3 MW odnawialnej energii elektrycznej, co eliminuje emisję ponad 9 tysięcy ton CO2 rocznie oraz przyczynia się do zmniejszenia emisji tlenku azotu (NOx) o 6 ton – substancji szkodliwej zarówno dla zdrowia ludzi, jak i środowiska naturalnego.

Nadwyżki elektryczności przekazywane są do miejscowej sieci energetycznej, a ponadto rozwiązanie „Tri-gen” umożliwia wytwarzanie do 1200 kg ekologicznego wodoru każdego dnia, który zasila między innymi wodorowe modele Toyota Mirai oraz ciężarówki klasy 8, znacząco obniżając emisję zanieczyszczeń w rejonie portu. Dzięki stosowaniu ciężarówek napędzanych wodorem firma może zredukować konsumpcję oleju napędowego o ponad 1,6 miliona litrów w skali roku.

System pozwala również na regenerację dziennie około 5300 litrów wody wykorzystywanej do czyszczenia fabrycznie nowych pojazdów przed ich dystrybucją, co zmniejsza wykorzystanie lokalnych zasobów wodnych. To znaczna oszczędność, biorąc pod uwagę, że corocznie przez ten hub logistyczny przechodzi około 200 tysięcy nowych samochodów marek Toyota i Lexus.