9 sierpnia 2022

Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego w autach Toyoty

Większe możliwości i nowe funkcje

Wraz z nową Corollą Cross na rynek wchodzi Toyota T-MATE, nowy kompleksowy pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego obejmujący m.in. systemy Toyota Safety Sense 3. generacji. Od 2023 roku systemy te będą dostępne we wszystkich wersjach Corolli.

Zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota T-MATE został tak zaprojektowany, aby wspierać kierowcę w każdej sytuacji. Składają się na niego zarówno systemy Toyota Safety Sense (TSS) 3. generacji, jak i inne rozwiązania dbające o bezpieczeństwo kierowcy podczas prowadzenia i parkowania.

Po raz pierwszy zestaw Toyota T-MATE został wykorzystany w nowej Corolli Cross. Wraz z rokiem modelowym 2023 pakiet ten otrzyma również Corolla, najpopularniejszy samochód w Polsce i na świecie. Będzie on też standardem w elektrycznej Toyocie bZ4X.

Nowinki Toyota Safety Sense

Działanie systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 3. generacji został oparte na współpracy kamery zamontowanej na górze przedniej szyby i radaru nad przednim grillem. Kamera ma dwukrotnie większy zasięg i szerszy kąt widzenia od tej, która była stosowana w poprzedniej generacji. Dzięki wykorzystaniu technologii Motion 3D może też rozpoznawać obiekty trójwymiarowe. Zwiększone możliwości wykrywania obiektów znajdujących się bliżej pojazdu ma też nowy radar fal milimetrowych.

Systemy bezpieczeństwa 3. generacji mają jednak nie tylko większy zasięg i większą skuteczność, lecz również szereg dodatkowych funkcji. Nowością są takie rozwiązania, jak:
• system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach,
• system zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony,
• funkcja odchylenia toru jazdy,
• asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA),
• układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS),
• aktualizacje online (OTA) poprzez moduł komunikacyjny DCM zapewniający bezprzewodowe połączenie z internetem.

Oprócz tego TSS 3 zawiera udoskonalone systemy znane z poprzednich generacji.

Nowe funkcje układu PCS

2. generacja układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) reagowała na ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem, autem nadjeżdżającym z naprzeciwka (ryzyko zderzenia czołowego), pieszymi i rowerzystami na poboczu i przecinającymi jezdnię. Udoskonalony system wykrywa także motocyklistów jadących przed autem, nadjeżdżających z naprzeciwka i wyjeżdżających z prostopadłej ulicy oraz samochody nadjeżdżające z boku. Nowością jest także wykrywanie rowerzystów w nocy, nie tylko w dzień.

Zwiększony zakres działania ma też układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Daje on możliwość uniknięcia kolizji bocznych z pojazdami i motocyklistami. Ponadto monitoruje dwa sąsiednie pasy i wykrywa nadjeżdżających z naprzeciwka rowerzystów.

Zaawansowany inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)

Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) ma nie trzy, lecz cztery ustawienia odległości od poprzedzającego pojazdu. Do prędkości 80 km/h system będzie utrzymywał odległość 25 m, 30 m, 45 m lub 60 m. Powyżej tej prędkości zachowywany dystans będzie odpowiednio większy.

Nowością jest tu możliwość zapobiegania niebezpiecznemu manewrowi wyprzedzania z prawej strony. Funkcja ta aktywuje się po wykryciu wolniejszego pojazdu na sąsiednim, lewym pasie, odpowiednio zmniejszając prędkość.

Układ sterowania IACC został powiązany z kierunkowskazami i wyposażony w asystenta zwalniania. Aktywuje się podczas zmiany pasa, gdy wykryty zostanie wolniej poruszający się pojazd. Po włączeniu kierunkowskazu w kierunku zmiany pasa ruchu system rozpoczyna wspomaganie zwalniania, a następnie je utrzymuje podczas zmiany pasów, aby całe zwalnianie było bardziej płynne. Funkcja ta dołącza do analogicznie działającego asystenta przyspieszania, który został wdrożony w TSS 2. generacji.

IACC ma też ulepszoną funkcję wykrywania pojazdu wjeżdżającego na nasz pas dzięki zastosowaniu technologii Motion 3D. Pozwala ona o wiele wcześniej wykryć, że samochód na sąsiednim pasie zaczyna z niego zjeżdżać przed nasz samochód.

Inne udoskonalenia IACC, o których należy tu wspomnieć, to bardziej płynne pokonywanie zakrętów oraz dostosowywanie prędkości do poprzedzającego samochodu. Większy zasięg i szerszy kąt kamery sprawiają, że system może wcześniej aktywować funkcję dostosowania prędkości do zakrętu. Ponadto system obserwuje nie jeden, lecz dwa samochody z przodu. Jadąc za autem, które zjeżdża z pasa, system wykrywa również kolejny samochód jadący z przodu, co pomaga płynniej dostosować prędkość do tego auta.

System został lepiej przystosowany do jazdy w korkach dzięki funkcji podążania za poprzedzającym autem z prędkością 0-30 km/h i ruszaniu w ciągu 3 sekund od wznowienia jazdy przez poprzedzający pojazd.

Działanie IACC zostało powiązane z pracą układu rozpoznawania znaków drogowych (RSA). System nie tylko wyświetla znaki na ekranie przed kierowcą, ale sugeruje zmianę prędkości jazdy. Kierowca może dostosować ustawienia tempomatu do obowiązującego ograniczenia za pomocą przycisków na kierownicy.

RSA 3. generacji rozpoznaje dwa nowe znaki – ostrzeżenia o robotach drogowych i o przejściu dla pieszych. System odczytuje także:
• ograniczenia prędkości,
• strefę ograniczenia prędkości,
• zakaz wyprzedzania,
• koniec zakazów,
• stop,
• zakaz wjazdu,
• znak autostrady i koniec autostrady,
• znak strefy zamieszkania.

Systemy utrzymania pasa ruchu a sztuczna inteligencja

LTA, czyli asystent utrzymania pasa ruchu, opiera się teraz na udoskonalonej technologii sztucznej inteligencji. Nowością jest także funkcja odchylenia toru jazdy. Podczas omijania przeszkód, takich jak obiekty przydrożne i samochody na sąsiednim pasie, tor jazdy zostaje przesunięty, aby zwiększyć odległość od nich, a tym samym większe bezpieczeństwo.

LDA+SC, czyli układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, rozpoznaje już nie tylko pasy na jezdni i krawędzie drogi, ale także przydrożne obiekty, krawężniki, ekrany dźwiękoszczelne i barierki ochronne jako granice pasa ruchu. Jest to możliwe dzięki nowej kamerze z możliwością rozpoznawania obiektów w 3D.

Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS)

EDSS, czyli układ awaryjnego zatrzymania pojazdu, zapobiega wypadkom spowodowanym nagłym pogorszeniem fizycznego stanu kierowcy – zasłabnięciem, atakiem serca, udarem czy zaśnięciem za kierownicą. Jeśli kierowca przez dłuższy czas nie obsługuje kierownicy, hamulców i pedału gazu, system sugeruje wznowienie kontroli nad pojazdem. Gdy kierowca nie zareaguje, samochód zatrzymuje się na pasie ruchu, włącza światła awaryjne i odblokowuje drzwi, aby ułatwić dostęp służbom ratunkowym.

W wyższych wersjach wyposażenia koncentrację kierowcy monitoruje także kamera, która sprawdza pozycję jego głowy. System działa, gdy uruchomiony jest asystent pasa ruchu i aktywny tempomat.

TSS 3 zawiera także znane z poprzednich generacji systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy w nocy – automatyczne światła drogowe (AHB) lub alternatywny, zaawansowany system adaptacyjnych świateł drogowych.

Dodatkowe systemy wspomagania prowadzenia

Toyota T-MATE zawiera znane systemy bezpieczeństwa, które opierają się na osobnych urządzeniach, niezależnych od modułu kamery i radaru TSS. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak:
• system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM),
• system automatycznego włączania świateł awaryjnych,
• system wykrywania zmęczenia kierowcy,
• system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall).

Bezpieczeństwo podczas podróży zwiększa także funkcja powiadamiania o zdarzeniach drogowych działającej online nawigacji Connected.