Toyota Motor Europe (TME) postanowiła zintegrować działalność w zakresie sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej na 4 rynkach Europy Środkowej. Dotychczasowi dystrybutorzy w Polsce, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech będą jeszcze ściślej koordynować funkcjonowanie na tych rynkach marek Toyota i Lexus pod wspólną nazwą Toyota Central Europe. Firma będzie miała swoją siedzibę w Warszawie. Jej prezesem pozostaje dr Jacek Pawlak.
1 kwietnia 2022 roku siedziba Toyota Central Europe (TCE) została przeniesiona z Budapesztu do Warszawy. Ma to zwiększyć efektywność marek Toyota i Lexus w Europie Środkowej, a także ułatwić ich dalszy rozwój w regionie.
Jednym z pierwszych zadań TCE będzie integracja wewnętrznych działań firmy w regionie, takich jak IT czy zarządzanie kadrami. Kontakty z klientami czy mediami, a także inne działania zewnętrzne na poszczególnych rynkach będą realizowane osobno. Zmieni się natomiast sposób planowania i zarządzania zasobami. Wspólne zamówienia i współdzielenie zapasów pozwolą na zwiększenie wydajności łańcucha dostaw.
Jacek Pawlak prezesem Toyoty w Europie Środkowej
Prezesem TCE pozostaje dr Jacek Pawlak, dotychczasowy prezes TMPL i TCE. Objęcie najwyższego stanowiska w przedstawicielstwie odpowiadającym za 4 duże rynki wiąże się z jego awansem w strukturach europejskiej centrali Toyoty.
„Wraz z nową fazą rozwoju naszej działalności w Europie Środkowej budujemy nową jakość, opierając się na dotychczasowych sukcesach w regionie. Od 2015 do 2021 roku dawna Toyota Central Europe osiągnęła niemal trzykrotny wzrost łącznej sprzedaży w Słowacji, Czechach i na Węgrzech, a średni udział w tych rynkach wzrósł ponad dwukrotnie” – powiedział Tom Fux, starszy wiceprezydent ds. sprzedaży Toyoty i Lexusa w Toyota Motor Europe.
„Gratuluję Jackowi Pawlakowi i jego zespołowi tych osiągnięć oraz tego, że pod jego kierunkiem region Europy Środkowej stał się jednym z największych rynków Toyoty i Lexusa w Europie. Jestem przekonany, że nowa, większa Toyota Central Europe stanie się wzorem udanej konsolidacji regionalnej w TME” – podsumował Tom Fux.
Dr Jacek Pawlak funkcję prezesa Toyoty w Polsce pełni od 2012 roku. Innowacyjność działań kierowanego przez niego polskiego oddziału Toyoty sprawiła, że w 2016 roku objął on równoległe stanowisko prezesa spółki Toyota Central Europe.
„Integracja przedstawicielstw Toyoty w naszych 4 krajach czyni obszar Europy Środkowej jednym z największych rynków sprzedaży i obsługi samochodów Toyoty w Unii Europejskiej. Wypracowane w ostatnich latach schematy współpracy pozwolą pokazać potencjał TCE w regionie i wykorzystać te atuty. Nowe, znacznie większe przedstawicielstwo będzie mogło dobitniej akcentować własne stanowisko w Europie. Zmiany te przyniosą zauważalne korzyści naszym klientom, którzy otrzymają samochody Toyoty i Lexusa w wersjach wyposażenia i z ofertą finansowania jeszcze lepiej dostosowanymi do naszych lokalnych potrzeb” – podkreślił dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.
Toyota w Europie Środkowej
Toyota Motor Poland (TMPL) powstała w 1991 roku i odegrała istotną rolę w budowie nowoczesnego rynku motoryzacyjnego w Polsce. W 2004 roku firma stała się pionierem technologii hybrydowej w naszym kraju i stworzyła rynek zelektryfikowanych samochodów. Od 2020 roku Toyota zajmuje pozycję lidera sprzedaży nowych samochodów w Polsce.
Toyota Central Europe (TCE) została powołana 1 stycznia 2015 roku i do 31 marca 2022 roku działała w Budapeszcie na Węgrzech, zarządzając działalnością Toyoty i Lexusa na Węgrzech, w Czechach i Słowacji.
Począwszy od 1 kwietnia 2022 roku firma Toyota Motor Poland z siedzibą w Warszawie przyjmuje nazwę Toyota Central Europe. Natomiast dawna Toyota Central Europe, której centrala znajdowała się w Budapeszcie, otrzymuje nazwę Toyota Central Europe – Hungary.
Połączenie przedstawicielstw w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech poprawi efektywność funkcjonowania marek Toyota i Lexus na tych rynkach oraz wzmocni ich lokalną obecność. Pozwoli także lepiej zarządzać procesami sprzedaży i serwisu na rynkach lokalnych. Wszystkie te zmiany nie mają wpływu na dotychczasowy model funkcjonowania sieci autoryzowanych salonów oraz serwisów obu marek w Polsce.